תקשורת (שר)מוטה
בדמוקרטיה בריאה התקשורת חופשית. בדיקטטורה, התקשורת מגויסת. בדמוקרטיה הישראלית, התקשורת לא מגויסת ולא חופשית- מתמסרת. נותנת את עצמה, עם כל הקונוטציה של המילה "נותנת". בקיצור, תקשורת (שר)מוטה. לכתבה המלאה...
אפריל 2017
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   מאי »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

ככה התקשורת עובדת עליכם(1) / כתב: נרי אבנרי

ככה התקשורת עובדת עליכם(1) / כתב: נרי אבנרי

בניגוד למה שרבים חושבים- התקשורת הינה שחקן אקטיבי בזירה הפוליטית- רק בלי אחריות לכלום. מהסיבה הזאת, היא לא בוחלת בשום טריק כדי לתקוע בתודעת צרכניה את מועדפיה והשקפתה. בסדרת המאמרים הזאת אביא לכם דוגמאות והוכחות איך התקשורת, אשכרה- עובדת עליכם… הלכתי לארכיון…

 **************************

ראשית הבהרה: כשאני אומר "תקשורת" אני מתכוון לאותו "עדר" שמאלני שהתכוון אליו אמנון דנקנר כשהודה בטעות אוסלו (סרטון בהמשך).

הקרב הנצחי בכל מדינה דמוקרטית, נושא את ההגדרה "הקרב על התודעה". מדובר בריטואל שמתחיל בהפצת מידע ע"י התקשורת, ומסתיים ב"נהירת אזרחים" לקלפי כדי להצביע, וחוזר חלילה. מהסיבה הזאת, ספקי המידע הינם גורם מאוד משפיע ב"קרב על התודעה". ומעצמה מזנקת שאלה: האם הם עושים שימוש נכון בעוצמת השפעתם למען האינטרס הציבורי?

 

קבלו ציטוט: "האינטרס הציבורי מעניין את התחת של נוני מוזס". (להקליד בגוגל) הקביעה הזאת יצאה מפיו של בכיר ידיעות אחרונות לשעבר, ח"כ מיקי רוזנטל. הוא דיבר על מוזס, עמנואל רוזן היה יותר כללי.

 

תחת הכותרת "מחזיק תיק התקשורת" (להקליד בגוגל) אמר רוזן: "אנחנו מותחים ביקורת על כל העולם ואחותו. בבוקר, אנחנו שוחטים את ראש הממשלה, ובערב את ראש המוסד. אבל כשזה מגיע ליכולת להגיד משהו ביקורתי על עיתון שהעורך חבר שלנו או על ערוץ שאנחנו עובדים בו- יש בעיה. רבים מאיתנו נגועים בחוסר אתיקה" (וואלה ברנז'ה / 16.10.09).

יש ל"חוסר אתיקה" כמה צורות ביטוי, כשהמטרה העיקרית בחציית קווים אדומים אתיים היא- השתלת השקפה מועדפת בתודעת צרכני התקשורת. עם הכוח הזה ניתן ללחוץ ולתמרן פוליטיקאים לבצע את מה שמצופה מהם. במשחק הזה- האינטרס הציבורי ניגף מול האינטרס של התקשורת. דוגמא ראשונה- המלכת אהוד ברק…

 

בחירות 99.

 

למי ששכח, שלושה התמודדו על ראשות הממשלה: נתניהו, והשניים שרצו להחליפו, אהוד ברק ואיציק מרדכי. התקשורת שהייתה עוינת נתניהו- מאוד רצתה את אהוד ברק. כל כך רצתה, ששום מחסום אתי לא עמד בדרכה. על פי התסריט של התקשורת- התפקיד של איציק מרדכי היה לשרוף את הבית, ולשכב על הגדר למען ברק.

 

שימו לב לתוכנית!

זה התחיל מהפעלת לחץ תקשורתי שתכליתו- פרישה מהליכוד. כדי לעודד אותו- הפיצו סקרים שקריים שבהם הסיכוי שלו להחליף את נתניהו, גבוה. בהמשך- כל אמירה שעזרה לברק- הבליטו וניפחו עד כדי הגזמה, ואמירה או התרחשות שפוגעת בברק העלימו. למשל, המסלול הבלתי חוקי עליו ברק עשה את דרכו אל הניצחון (עמותות ברק).

 

כמה ימים לפני הבחירות, הציבור צפה בעימות טלביזיוני שממנו המועמד של התקשורת, בגיבוי מלא שלה, ברח- למרות שהתחייב להתייצב. מהעימות עצמו- אנשים זוכרים רק ציטוט אחד: "ביבי, תסתכל לי בעיניים". למה דווקא זה?- כי זה מה שהתקשורת רצתה. ומה היא לא רצתה שנזכור?: את ההתחייבות של איציק מרדכי להתמודד עד הסוף. מבחינת התקשורת- מרדכי היה חייב להפר את התחייבותו לציבור כדי לעזור לברק לנצח. כשהתעקש, התקשורת מעכה אותו- עד שקרס.

יום אחד לפני הבחירות, הוא הודיע על פרישה, בצירוף הודעת תמיכה בברק.

 

רק אחרי שברק נבחר, התמונה התבהרה. מבקר המדינה קבע שעמותות ברק חצו קווים אדומים ("רמסו את החוק ברגל גסה"), ואיציק מרדכי שהיה "מלך" בליכוד- הפך את עצמו לבדיחה היסטורית לא מצחיקה. על התוצאה של המלכת ברק, אמר העיתונאי שמעון שיפר: התקשורת צריכה לבקש סליחה מצרכניה…

הלכתי לארכיון…

 

לפניכם 11 סרטונים (יש הרבה יותר)-

 

1)- בסרטון הראשון, אמנון דנקנר מגדיר את העדר (שטעה בתמיכה באוסלו).

2)- בסרטון השני- אהוד ברק מביע הסכמה להתעמת טליזיונית עם נתניהו.

3)- בסרטון השלישי- איציק מרדכי מתחייב להתמודד עד הסוף.

4)- בסרטון הרביעי- איציק מרדכי מבקש מהתקשורת להפסיק ללחוץ עליו.

5)- בסרטון החמישי- איציק מרדכי מודה שלא עמד בלחץ התקשורת.

6)- בסרטון השישי- נתניהו מוחה על התעלמות התקשורת מעמותות ברק.

7)- בסרטון השביעי- דוח מבקר המדינה על העמותות הבלתי חוקיות של ברק.

8)- בסרטון השמיני- ברק מתחייב לשתף פעולה עם חוקרי המשטרה (הנחקרים, ובראשם בוז'י הרצוג- שמרו על שתיקה)

9)- בסרטון התשיעי- מתי גולן מודה שהתקשורת החליטה להוריד את ביבי.

10)- בסרטון העשירי- עורך מעריב יעקב ארז מודה במאמץ להמליך את ברק.

11)- בסרטון האחרון שמעון שיפר סבור שהתקשורת צריכה לבקש סליחה על השיווק השקרי של אהוד ברק…

 

כתיבת תגובה

*