- ארכיונרי - http://neri-avneri.co.il -

רצח רבין, שתי תמיהות

אני לא גיבור. ניחנתי בכמות אומץ לב שאינה מספיקה כדי לקבוע מסמרות בנושא רצח  רבין. אני בסה"כ נברן ששואל שאלות. את השאלה הראשונה כיוונתי לעצמי: למה אני מתעסק עם זה? הינה לכם התשובה: פסטיבל רבין מחזיר אותי לימים אפלים, שבהם השמאל הושיב ציבור גדול (שאני נימנה עליו) על ספסל הנאשמים.

בעוד אנו יושבים נזופים, כל ערוצי התקשורת דחסו לתודעתנו, שהאיש שהביא את ערפאת מטוניס, הוא מנהיג ענק, יחיד בדורו, פורץ דרך שצופה פני עתיד. הפסטיבל האגרסיבי הזה תמיד הזכיר לי את האכזריות בהלעטת אווזים באמצעות צינור. הזכות לקום מספסל הנאשמים ניתנה רק למי שניאות לקחת על עצמו חלק מהאשמה.

משנכנס נובמבר מרבין בהסתה. זה הזמן שהאמת מסתתרת במקלט עד שתאלם תרועת הפסטיבל. אלה העוסקים בפולחן האישיות של הנרצח, משוטטים עם אלות, ששים אלי פיצוח. רק שרוטים שנהנים לשמוע מפי מעצבי דעת קהל שהם "הזויים", יחזרו על תביעתם לעמת את תיאורית הקונספירציה עם הגרסה הרשמית של הרצח.

אני לא שרוט, וכמו שאמרתי גם לא גיבור, אבל תמיהה יש לי, והיא מצטרפת לתמיהתה של דליה רבין כפי שהביעה אותה לפני 10 שנים. כנראה היה מי שהזהיר אותה שסקרנותה עלולה להזניק מתוך תיבת פנדורה מפלצת היסטורית, והיה עדיף לה שתתאפק. אותי איש לא הזהיר, ולכן אביע את תמיהתי: בליל הרצח, הערוץ הראשון העביר לנו בשידור חי מהכיכר, עדות של גברת שהעידה שהייתה במרחק מטר וחצי מרבין. "רבין לא נפגע" פסקה הגברת באופן חד-משמעי. שלוש פעמים חזרה על הקביעה "רבין לא נפגע"!
תמיהתי: איך זה שאיש מהערוץ הראשון לא מצא טעם להזמין את הגברת לאולפן, להראות לה (ולצופים) את הקטע בו היא קובעת בנחרצות ש- "רבין לא נפגע", ולדרוש ממנה הסבר!?!
באותה הזדמנות הייתי דורש מדליה רבין שתסביר לנו את פשר נסיגתה מהדרישה לסלק מעליה את סימני השאלה.

אבישי רביב הוא תמיהתי השנייה. היום ידוע שהאיש היה מסית ומדיח, שפעל בשליחות השב"כ. לאן נעלם? האם קיבל הוראה לשתוק? היעלמותו לא מחלישה את הספקנים. להיפך. שמענו את הנכד יונתן בן ארצי, מאשים בנאום ההספד לסבו, את מפגיני הימין הקיצוני שהפגינו מול בייתו של רבין וצעקו "בוגד" ו"רוצח" (הר הרצל / 29.10.09)! לנכד היפה צריך להזכיר שהמילה "רוצח" למנהיג, מותרת. היא זכתה לרהביליטציה ב-82, בכיכר ע"ש סבא. ובאשר למילה "בוגד", נבירה בארכיון מגלה שהצועק הראשי הוא …אבישי רביב.

שורה תחתונה: במשפט הפלילי ידועה הקלישאה: "אם יש ספק, אין ספק". אם מחברים את שתי התמיהות (יש עוד) המסקנה מבצבצת מעצמה: אם יש ספק, יש ספק…